Jak aktivizovat velkou skupinu klientů v sociálních službách

Aktivity pro větší skupiny klientů mají obrovský potenciál – dokáží spojovat, vytvářet atmosféru sounáležitosti a přinášet radost z kolektivního zážitku. Tento návod přináší praktické postupy, jak takové programy organizovat, aby byly přístupné, bezpečné a zároveň zábavné pro všechny účastníky.

1. SKUPINOVÁ CVIČENÍ

  • Zvolte jednoduché pohyby (např. cvičení rukama, zvedání nohou, otáčení rameny).

  • Použijte hudbu – rytmus pomáhá udržet pozornost a usnadňuje zapojení.

  • Využijte pomůcky: míčky a míče, šátky, gumy.

  • Cvičení přizpůsobte – každý může cvičit podle svých možností, někdo vestoje, někdo vsedě.

Tip: Začněte vždy krátkým rozehřátím a zakončete uvolněním. Atmosféru odlehčete humorem.

2. Skupinová canisterapie

  • Pes se stává „společným bodem pozornosti“ celé skupiny.

  • Klienti mohou psa hladit, podávat mu pamlsky nebo sledovat jednoduché triky.

  • Se psem lze zapojit i jemný pohyb – např. podávání míčku.

Tip: Pejsek může „projít kolečkem“ kolem všech klientů, každý dostane možnost kontaktu, nikdo není opomenut.

3. Hudební programy

  • Připravte zpěvníky nebo promítání textů.

  • Využijte známé lidové či populární písně – probouzejí vzpomínky.

  • Zapojte rytmické i hudební nástroje.

Tip: Pokud někdo nezpívá, může se připojit jen tleskáním, broukáním nebo držením rytmu.

 

4. KULTURNÍ AKCE

  • Přizvěte místní umělce, děti ze škol, nebo promítněte film.

  • Připravte prostor tak, aby všichni dobře viděli a slyšeli.

  • Po akci nabídněte možnost sdílení dojmů – krátká diskuze nebo povídání.

Tip: Vytvořte z akce „svátek“ – drobná výzdoba, pozvánky na nástěnku, slavnostní občerstvení.

5. Tematické dny a slavnosti

  • Vyberte téma (např. Velikonoce, vinobraní, cesta kolem světa).

  • Zajistěte výzdobu, hudbu, oblečení či drobné rekvizity.

  • Program kombinujte: písně, hry, ochutnávky, povídání.

Tip: Zapojte klienty do příprav – výroba dekorací, pečení, aranžování stolů.

6. Kognitivní hry a soutěže

  • Zorganizujte vědomostní kvíz či jiný druh soutěže.

  • Hru přizpůsobte skupině – místo psaní použijte odpovědi ústně nebo gesty.

  • Rozdělte klienty do týmů, podpoříte spolupráci.

Tip: Nejde o výkon, ale o radost – oceňte každý pokus, vyzdvihujte humorné momenty.

7. Výtvarné a rukodělné dílny

  • Pracujte na velkých společných dílech (např. téma např. repliky starých mistrů - každý může vytvořit část obrazu).

  • Nabídněte různé techniky – háčkování, modelování, kresba, floristika, pletení, kutilské projekty.

  • Vernisáž a výstava výrobků a děl – motivuje to a podporuje hrdost.

Tip: Každý může přispět malým dílem.

8. Pohyb a tanec

  • Zvolte hudbu s jasným rytmem.

  • Klienti mohou tančit vestoje i vsedě – „tanec na židlích“.

  • Zapojte jednoduché choreografie (tleskání, kývání, mávání šátky, tanec s deštníky).

Tip: Nebojte se i improvizace – nechť každý vyjadřuje hudbu po svém.

9. Spirituální a relaxační aktivity

  • Společná modlitba, zpěv duchovních písní, poslech relaxační hudby.

  • Krátké řízené dýchání nebo meditace s vizualizací přírody.

  • Nabídněte ticho – i to je někdy silným zážitkem.

Tip: Vždy respektujte individuální přesvědčení klientů. Účast by měla být dobrovolná.

10. Mezigenerační setkávání

  • Pozvěte děti nebo studenty.

  • Připravte jednoduché společné činnosti: předčítání knih, hry, zpívání, společné luštění kvízů a dalších aktivit na procvičení kognice. 

  • Vytvořte prostor pro spontánní kontakt – ten bývá nejcennější.

Tip: Klienti se cítí potřební, pokud mohou dětem něco naučit – třeba jednoduchou hru nebo písničku.

11. Zahradní a venkovní aktivity

  • V teplých měsících využijte zahradu či dvůr.

  • Pěstujte bylinky, kvetoucí rostliny, vytvořte „smyslový záhon“.

  • Organizujte piknik, grilování, táborák nebo prosté posezení u kávy venku.

Tip: U venkovních aktivit myslete na pohodlí – stín, deky, opalovací krém,  židle s opěrkou.

 

Klíčem k úspěšné aktivizaci velké skupiny je připravenost, flexibilita a dobrá atmosféra. Aktivizační pracovník by měl být spíše průvodcem než režisérem – umožnit každému, aby se zapojil podle svých možností, a zároveň vytvořit prostor, kde společný zážitek posílí vztahy, radost a pocit smysluplnosti.

Zároveň je nezbytné mít stále na paměti, že každý klient má svobodnou volbu, zda se programu zúčastní či nikoliv. Dobrovolnost je základní princip, který podporuje pocit respektu a autonomie. Úkolem pracovníka je motivovat, nabízet a inspirovat – nikoli nutit.