Aktivity pro větší skupiny klientů mají obrovský potenciál – dokáží spojovat, vytvářet atmosféru sounáležitosti a přinášet radost z kolektivního zážitku. Tento návod přináší praktické postupy, jak takové programy organizovat, aby byly přístupné, bezpečné a zároveň zábavné pro všechny účastníky.
1. SKUPINOVÁ CVIČENÍ
-
Zvolte jednoduché pohyby (např. cvičení rukama, zvedání nohou, otáčení rameny).
-
Použijte hudbu – rytmus pomáhá udržet pozornost a usnadňuje zapojení.
-
Využijte pomůcky: míčky a míče, šátky, gumy.
-
Cvičení přizpůsobte – každý může cvičit podle svých možností, někdo vestoje, někdo vsedě.
Tip: Začněte vždy krátkým rozehřátím a zakončete uvolněním. Atmosféru odlehčete humorem.
2. Skupinová canisterapie
-
Pes se stává „společným bodem pozornosti“ celé skupiny.
-
Klienti mohou psa hladit, podávat mu pamlsky nebo sledovat jednoduché triky.
-
Se psem lze zapojit i jemný pohyb – např. podávání míčku.
Tip: Pejsek může „projít kolečkem“ kolem všech klientů, každý dostane možnost kontaktu, nikdo není opomenut.
3. Hudební programy
-
Připravte zpěvníky nebo promítání textů.
-
Využijte známé lidové či populární písně – probouzejí vzpomínky.
-
Zapojte rytmické i hudební nástroje.
Tip: Pokud někdo nezpívá, může se připojit jen tleskáním, broukáním nebo držením rytmu.
4. KULTURNÍ AKCE
-
Přizvěte místní umělce, děti ze škol, nebo promítněte film.
-
Připravte prostor tak, aby všichni dobře viděli a slyšeli.
-
Po akci nabídněte možnost sdílení dojmů – krátká diskuze nebo povídání.
Tip: Vytvořte z akce „svátek“ – drobná výzdoba, pozvánky na nástěnku, slavnostní občerstvení.
5. Tematické dny a slavnosti
-
Vyberte téma (např. Velikonoce, vinobraní, cesta kolem světa).
-
Zajistěte výzdobu, hudbu, oblečení či drobné rekvizity.
-
Program kombinujte: písně, hry, ochutnávky, povídání.
Tip: Zapojte klienty do příprav – výroba dekorací, pečení, aranžování stolů.
6. Kognitivní hry a soutěže
-
Zorganizujte vědomostní kvíz či jiný druh soutěže.
-
Hru přizpůsobte skupině – místo psaní použijte odpovědi ústně nebo gesty.
-
Rozdělte klienty do týmů, podpoříte spolupráci.
Tip: Nejde o výkon, ale o radost – oceňte každý pokus, vyzdvihujte humorné momenty.
7. Výtvarné a rukodělné dílny
-
Pracujte na velkých společných dílech (např. téma např. repliky starých mistrů - každý může vytvořit část obrazu).
-
Nabídněte různé techniky – háčkování, modelování, kresba, floristika, pletení, kutilské projekty.
-
Vernisáž a výstava výrobků a děl – motivuje to a podporuje hrdost.
Tip: Každý může přispět malým dílem.
8. Pohyb a tanec
-
Zvolte hudbu s jasným rytmem.
-
Klienti mohou tančit vestoje i vsedě – „tanec na židlích“.
-
Zapojte jednoduché choreografie (tleskání, kývání, mávání šátky, tanec s deštníky).
Tip: Nebojte se i improvizace – nechť každý vyjadřuje hudbu po svém.
9. Spirituální a relaxační aktivity
-
Společná modlitba, zpěv duchovních písní, poslech relaxační hudby.
-
Krátké řízené dýchání nebo meditace s vizualizací přírody.
-
Nabídněte ticho – i to je někdy silným zážitkem.
Tip: Vždy respektujte individuální přesvědčení klientů. Účast by měla být dobrovolná.
10. Mezigenerační setkávání
-
Pozvěte děti nebo studenty.
-
Připravte jednoduché společné činnosti: předčítání knih, hry, zpívání, společné luštění kvízů a dalších aktivit na procvičení kognice.
-
Vytvořte prostor pro spontánní kontakt – ten bývá nejcennější.
Tip: Klienti se cítí potřební, pokud mohou dětem něco naučit – třeba jednoduchou hru nebo písničku.
11. Zahradní a venkovní aktivity
-
V teplých měsících využijte zahradu či dvůr.
-
Pěstujte bylinky, kvetoucí rostliny, vytvořte „smyslový záhon“.
-
Organizujte piknik, grilování, táborák nebo prosté posezení u kávy venku.
Tip: U venkovních aktivit myslete na pohodlí – stín, deky, opalovací krém, židle s opěrkou.
Klíčem k úspěšné aktivizaci velké skupiny je připravenost, flexibilita a dobrá atmosféra. Aktivizační pracovník by měl být spíše průvodcem než režisérem – umožnit každému, aby se zapojil podle svých možností, a zároveň vytvořit prostor, kde společný zážitek posílí vztahy, radost a pocit smysluplnosti.
Zároveň je nezbytné mít stále na paměti, že každý klient má svobodnou volbu, zda se programu zúčastní či nikoliv. Dobrovolnost je základní princip, který podporuje pocit respektu a autonomie. Úkolem pracovníka je motivovat, nabízet a inspirovat – nikoli nutit.